fredag den 24. juli 2015

Gysertimen: Horsemen of the apocalypse

Jeg har altid været umådeligt glad for gyserfilm. Lige siden jeg var barn, og faktisk så var min første tegning, som forestillede noget, af Dracula, som jeg tegnede som treårig. Tror ikke mine forældre gik så meget op i, om jeg så med, når de så fjernsyn...

Og lige nu er det nærmest det eneste, jeg kan koncentrere mig om at se. Normalt er jeg mest til spøgelsesfilm, men i øjeblikket føler jeg også en sær tilfredstillelse ved at se deciderede splattere og horrorfilm. Jeg har en teori om, at det er fordi, jeg er dårlig til at føle vrede, og at jeg får kanaliseret nogle ting ud ved at se på meningsløs vold. Men who knows.

Min room mate og jeg har et forsæt om at se ALLE gysere på Netflix. Vi er faktisk nået ret langt. Jeg er lidt ked af først at komme i gang nu, men det kunne være sjovt at skrive om dem alle her. Og jeg kan ikke en gang rigtig gå tilbage og skrive om dem, jeg allerede har set, for jeg husker enormt dårligt, og de fleste gysere er bare heller ikke ret gode (hvis ikke elendige), så jeg glemmer dem også igen med det samme.

Anyway, jeg kan da begynde nu. I går så vi Horsemen of the apocalypse.


Filmen er faktisk ikke en rigtig gyser. Eller, det er vel et spørgsmål om definition. Det er mere en krimithriller, men den har elementer af noget sekt og ofring og er temmelig klam, så jeg æder det råt.

Den handler om en kriminalbetjent (Dennis Quaid), der bliver kaldt ud til et gerningssted i egenskab af at være ekspert indenfor kriminalsager og tænder (det havde en navn, som jeg lykkeligt har glemt), men denne sag er kun første i flere med rod i en bibelsk profeti om apocalypsens komme.

Herefter følger makabre mord, der tydeligvis har været med henblik på at pine offeret før mordet, bl.a ved ophængning i kroge (mums). Efterhånden kommer vi nærmere på gådens løsning, der også trækker tråde til hovedpersonens privatliv. Mere vil jeg ikke sige!

Filmen var ikke fantastisk, og jeg gættede sammenhængen halvvejs gennem filmen. Men jeg syntes, de var underholdende og fantasifuld, men jeg kunne godt have brugt at der blevet dvælet lidt mere ved profetien - da jeg ikke ligefrem er hjemme i min bibelhistorie.

Netflix brugere har givet filmen halvanden stjerne, hvilket er en meget typisk karakter for gyserfilm og film i den genre. Hvad ville jeg selv give? Tja. Måske en smule mere, bare fordi jeg er sådan en positiv sjæl, og jeg trængte til fantasifulde mord ;)

Se traileren herunder.

2 kommentarer:

  1. Gyser/splatter/horror/spøgelsesfilm har alle dage været min favoritgenre - det har jeg fået med hjemmefra, da min far har hylderne fyldt med både bøger og film. Jeg glæder mig til at følge med i dit projekt - og du siger bare til, hvis du vil have nogle anbefalinger; jeg har også kæmpet mig igennem en del efterhånden.

    SvarSlet
  2. Fedt! Kan du nogle gode på Netflix? Jeg har vist godt nok efterhånden set de fleste. Jeg er som sagt mest til spøgelsesfilm. Mine favoritter er: The Others, The Woman in black og Børnehjemmet.

    SvarSlet